Monday, August 20, 2018



ျမန္မာသကၠရာဇ္ကေျပာေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္း (၁) အား ေဆြးေႏြးျခင္း
==================================================
.
ခုႏွစ္ေတြ ရက္စြဲေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ေဆြးေႏြးစရာေတြ အေတာ္ မ်ားမ်ားေတာ့ ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေရးၾကီးတယ္ ထင္တာေလးေတြဘဲ ေျပာခ်င္တယ္။
.
ပထမဆံုး သတိျပဳမိတာက ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ေမြးဖြားတဲ့ ခုႏွစ္ပါ။ ျမန္မာသမိုင္းစာအုပ္ေတြမွာေတာ့ ၆၂၃ BC မွာ ေမြးဖြားျပီး ၅၄၃ BC မွာ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတယ္လို႔ဘဲေတြ႕ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ တခိိ်ဳ႕ စာတန္းမွာေတာ့ ၅၆၃ BC မွာ ေမြးဖြားျပီး ၄၈၃ BC မွာ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတယ္လို႔ဘဲေတြ႕ရတယ္ (Reference ၃) ။ တခိ်ဳ႕စာအုပ္မွာေတာ့ ၄၈၀ BC မွာ ေမြးဖြားျပီး ၄၀၀ BC မွာ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူတယ္လို႔ဘဲေတြ႕ရတယ္ (Reference ၄) ။ အဲဒီ ကြဲျပားခ်က္ေၾကာင့္ သာသနာသကၠရာဇ္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ အတြက္အခ်က္ေတြ ေရာသြားႏိုင္တယ္။ ကမၻာ႔သမိုင္းေၾကာင္းေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္တဲ့အခါ အမွားအယြင္းေတြျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
.
ဒုတိယ သတိထားမိတာကေတာ့ သေရေခတၱရာျပည့္ရွင္ သုမုႏၵီရာဇ္မင္း နဲ႔ ပ်ဴတိုင္းရင္းသားတို႔ အေၾကာင္းပါဘဲ။
.
ဦးကုလားေရးတဲ့ မဟာရာဇဝင္ၾကီး နဲ႔ မွန္နန္းမဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး မွာေတာ့ ပ်ဴတို႔ အေၾကာင္းကိုေဖၚျပရင္ သေရေခတၱရာ အေၾကာင္းသာ အဓိကထားျပီးေဖၚျပခဲ့ၾကတယ္။ ပ်ဴတို႔ရဲ႕ ျမိဳ႕ေတာ္ သေရေခတၱရာျပည္ကို ဒြတၱေဘာင္မင္းၾကီးက သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၀၁ မွာ တည္တယ္လို႔ဆိုတယ္ (Reference ၅၊ ၆) ။ အဲဒါ ၄၄၃ BC ပါ။ ဆိုလိုတာ ဒီမွတ္တမ္းေတြ အရ သေရေခတၱရာျပည္ၾကီးဟာ ခရစ္ေတာ္ မေပၚမီ ႏွစ္ ၄၀၀ ေက်ာ္ထဲက ရွိေနျပီးသားေပါ့။ အဲဒီေနာက္ သေရေခတၱရာျပည္ကို မင္းအဆက္ဆက္ အုပ္စိုးခဲ့ၾကျပီး သာသနာသကၠရာဇ္ ၆၁၇ (ခရစ္သကၠရာဇ္ ၇၃) မွာ သုမုႏၵီရာဇ္မင္းနန္းတက္တယ္။ သက္ေတာ္ ၂၈ ႏွစ္ (သာသနာသကၠရာဇ္ ၆၂၄၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၈၀) မွာ ကြယ္လြန္တယ္။ သူကြယ္လြန္တဲ့ႏွစ္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၆၂၄ အေရာက္မွာ ၆၂၂ ႏွစ္ကို ျဖိဳျပီး ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၂ ကေန ျပန္စေရတြက္တယ္။ အဲဒီေနာက္ သုပညာနာဂရဆိႏၷမင္း လက္ထက္ (ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၆ ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၉၄) မွာ ေလေပြလာျပီး စေကာလြင့္တာက စလို႔ ငစေကာစစ္လာတယ္ဆိုျပီး တိုင္းျပည္ပ်က္တယ္လို႔ဆိုတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီစာေတြအရ သေရေခတၱရာျပည္ၾကီးဟာ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၉၄ မွာ ပ်က္တယ္လို႔ ယူဆႏိုင္စရာရွိတယ္။
.
ေခတ္သစ္သမိုင္းပညာရွင္ေတြကေတာ့ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနက ျမိဳ႕ေဟာင္းတူးေဖၚလို႔ရတဲ့ ေတြ႔ရွိမႈေတြကို အေျခခံျပီးေရးသားတယ္။ ပ်ဴတို႔ဟာ ခရစ္မေပၚမီ ၃ ရာစုက ခရစ္ေပၚျပီး ၉ ရာစုထိ (၃၀၀ BC ကေန AD 900) ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အေျချပဳခဲ့ၾကတယ္လို႔ ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီလို ပ်ဴတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ခရစ္ေတာ္ မေမြးဖြားခင္ႏွစ္ ၃၀၀၊ ၄၀၀ ေက်ာ္ထဲက အေျခခ်ျပီး ျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြထူေထာင္ခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ ဦးကုလားမဟာရာဇဝင္ၾကီး၊ မွန္နန္းမဟာရာဇဝင္ေတာ္ နဲ႔ ေခတ္သစ္သမိုင္းပညာရွင္ေတြ အားလံုး တညီတညြတ္ထဲသေဘာတူခဲ့ၾကတယ္။ ေျပာခ်င္တာ ျမန္မာရာဇဝင္ဘယ္ကစလို႔ ေမးလာခဲ့ရင္ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္ (ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၀၄၄) မဟုတ္၊ ပ်ဴျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြ (၄၀၀ BC ေက်ာ္) က စခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါဘဲ။ ဒီအခ်က္ဟာ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔အတြက္ အေရးၾကီးတယ္လို႔ထင္တယ္။
.
ပ်ဴတို႔ဟာ ဗိႆႏိုး၊ ဟန္လင္း၊ သေရေခတၱရာ (ျဂီေကြၾတ) ၊ မိုင္းေမာ (ထုမိန္) လို႔ေခၚတဲ့ ပ်ဴျမိဳ႕ေတာ္ေတြ ထူေထာင္ခဲ့ရံုမက အျခားပ်ဴျမိဳ႕ (၃၂) ျမိဳ႕၊ တပ္ျမိဳ႕ (၉) ျမိဳ႕ ထူေထာင္ျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ဝွမ္း ေနခဲ့ၾကတယ္။
.
ပ်ဴတို႔ဟာ ေရႊဘို ကေန ျပည္ျမိဳ႕နားတဝိုက္သာမက ေျမာက္ဘက္မွာ ေရႊလီျမစ္ညာမွ ေတာင္ဘက္ မုတၱမ ထိ၊ အေရွ႕ဘက္မွာ ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း သံလြင္ျမစ္အေနာက္ကမ္းမွ အေနာက္ဘက္မွာ ေရဦးျမစ္တစ္ေလွ်ာက္ ထီးလင္း (ေယာနယ္ အေနာက္ပိုင္း) အားလံုးျဖန္႔ေနခဲ့တယ္ (Reference ၇) ။ သေရေခတၱရာ (ျဂီေကြၾတ) ဘုရားေထာင္မွာေတြ႕ရွိခဲ့တဲ့ ေက်ာက္အရိုးအိုးၾကီနဲ႔ ေက်ာက္စာအရ ပ်ဴမင္းၾကီး ၆ ပါးရဲ႕ နာမည္ေတြ သိခဲ့ရတယ္။ အဲဒီမင္းၾကီးေတြဟာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို စည္ပင္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ရဟန္းသံဃာေတြကို ပစၥည္းေလးပါး လွဴဒါန္းခဲ့ေၾကာင္း သိရတယ္။ စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတာက ပ်ဴေတြဟာ ပ်ဴစာေပကို တည္ထြင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ရိုးရာဓေလ့ကို အကၡရာတင္ျပီး ဥပေဒက်မ္းအျဖစ္ သံုးစြဲႏိုင္ျပဳစုခဲ့တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ဒါ့ျပင္ ကုန္စည္ကူးသန္းမႈကို တရုတ္ျပည္၊ အင္ဒိုနီးရွားျပည္၊ ရခိုင္နဲ႔ ဘဂၤလားျပည္ေတြထိေရာက္ခဲ့တယ္ ဆိုတာၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အဆင့္အတန္းျမင့္မားစြာရွိခဲ့တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္ပါတယ္။
.
ဒါေပမဲ့ ပ်ဴမင္းေတြရဲ႕ နာမည္ေတြ နဲ႔ နန္းတက္ခဲ့တဲ့ ခုႏွစ္ေတြကို ၾကည့္ရင္ ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာသမိုင္းေတြနဲ႔ ေခတ္သစ္သမိုင္းပညာရွင္ေတြရဲ႕ ယူဆခ်က္ေတြ ေတြ႕ရွိခ်က္ေတြ မတူၾကဘူး။ ေခတ္သစ္သမိုင္းစာေတြအရ ပ်ဴသမိုင္းမွာ ပထမဆံုး ဒြတၱေဘာင္ (တၵဗ့ံး) လို႔ အမည္ခံတဲ့မင္းဟာ ဟရိဝိၾကမ ျဖစ္ျပီး ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၂၀ မွာ ကြယ္လြန္တယ္လို႔ဆိုတယ္ (Reference ၇) ။ အရိုးအိုးနဲ႔ ေက်ာက္စာေတြမွာေတြ႕ရတဲ့ ပ်ဴမင္းေတြရဲ႕ နာမည္ေတြကို ေခတ္ေဟာင္းသမိုင္းစာေတြမွာ မေတြ႔ရဘူး။ အဲဒီလိုပါဘဲ။ ေခတ္ေဟာင္းသမိုင္းမွာပါတဲ့ သုမုႏၵီရာဇ္မင္းအေၾကာင္း အခုထိ ေခတ္သစ္သမိုင္းဆရာတို႔ ေဖၚျပတာမေတြ႕ရေသးပါ။ ျဖစ္ဖုိ႔မ်ားတာက ေခတ္သစ္သမိုင္းစာေတြဟာ ေရွးေဟာင္းသုေတသနတူးေဖၚမႈေတြအေျခခံတယ္။ ေက်ာက္စာေပၚမွာေတြ႕ရွိခ်က္ကိုသာ သမိုင္းအျဖစ္ယူဆတယ္။ အဲဒါဟာမွန္ကန္တဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈျဖစ္ေပမဲ့ ပ်က္စီးကုန္ႏိုင္တဲ့ သမိုင္းအေထာက္အထား (ဥပမာ။ ေပစာ) ကို ထဲ့သြင္းစဥ္းစားသင့္ပါတယ္။ ေပရြက္ေပၚမွာ မွတ္တမ္းတင္တဲ့ အေလ့ဟာ စတုထၳသဂၤါယနာတင္တဲ့ သာသနာသကၠရာဇ္ ၄၅၀ ကတဲက စတင္ခဲ့တယ္။ ယဥ္ေက်းမႈအဆင့္အတန္းျမင့္ခဲ့တဲ့ ပ်ဴစာကိုေတာင္ စတင္ေရးသားသံုးစြဲခဲ့ၾကတဲ့ ပ်ဴတို႔ဟာ ေပစာကိုသံုးျပီးမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ရင္ အဲဒီအေထာက္အထားေတြ ရွာမေတြ႕ေသးလို႔လားလို႔ စဥ္းစားမိပါတယ္။ အဲဒီလိုဆိုရင္ေတာ့ ဆက္လက္ေဖၚထုတ္ဖို႔ လိုေနေသးတယ္လို႔ မွတ္ခ်က္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ထဲ့သြင္းစဥ္းစားသင့္တာက ေခတ္သစ္သမိုင္းပညာရွင္ေတြ လက္ခံထားၾကတဲ့ နန္ေက်ာင္လူမ်ိုးတို႔ သေရေခတၱရာ (ျဂီေကြၾတ) ကို ခရစ္သကၠရာဇ္ ၈၃၂ မွာ ဝင္ေရာက္တိုက္္ခိုက္ဖ်က္ဆီးမႈေၾကာင့္ သမိုင္းအေထာက္အထားေတြ အမ်ားအျပားဆံုးရံႈးခဲ့သလား ဆိုတာပါဘဲ။
.
သေရေခတၱရာ (ျဂီေကြၾတ) ပ်က္စီးတဲ့ႏွစ္ကို မဟာရာဇဝင္ၾကီး နဲ႔ မွန္နန္းမဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီးတို႔မွာ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၉၄ လို႔ဆိုတယ္။ ေခတ္သစ္သမိုင္းပညာရွင္ေတြနဲ႔ တရုတ္မွတ္တမ္းေတြမွာေတာ့ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၈၃၂ လို႔ဆိုတယ္။ တူးေဖၚရရွိတဲ့ သမိုင္းအေထာက္အထားေတြအရ ပ်ဴျမိဳ႕ျပေတြဟာ ၈ ရာစုထိရွိခဲ့တာကို သိႏိုင္ပါတယ္။ သိပ္ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မရွိတဲ့ ပံုျပင္ဆန္လြန္းတဲ့ ေလေပြလာျပီး စေကာလြင့္တာက စလို႔ ငစေကာစစ္လာတယ္ဆိုျပီး တိုင္းျပည္ပ်က္တယ္ ဆိုတဲ့ ဇတ္လမ္းကို မဟာရာဇဝင္ၾကီး နဲ႔ မွန္နန္းမဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီးတို႔မွာ ထည့္သြင္းေဖၚျပခဲ့ျခင္းဟာ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတဲ့ အခ်က္တစ္ခုပါဘဲ။
.
ေနာက္ထပ္ စိိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတာက ဒုတိယအၾကိမ္ သကၠရာဇ္ျဖိဳတဲ့အခ်ိန္က ပုဂံရာဇဝင္မွာ မွတ္တမ္းမ်ား ေကာင္းစြာမရွိလို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အခ်ိန္မွာက်ေရာက္ေနတယ္။ သမုတိရာဇ္မင္း ပုဂံစတည္တဲ့ႏွစ္ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၂၉ ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၀၇) ကေန အေနာ္ရထာမင္းနန္းတက္တဲ့ႏွစ္ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၀၆ ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၀၄၄) ထိ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ေလာက္ေသာ အေထာက္အထား မွတ္တမ္းေတြမေတြ႕ရလို႔ ဆိုတယ္။
.
စဥ္းစားမိတာႏွစ္ခ်က္။ သမုတိရာဇ္မင္း ပုဂံစတည္တဲ့ႏွစ္ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၀၇ ဟာ ပ်ဴေတြနဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္ဘဲရွိေသးတယ္။ ဒါဆိုရင္ သေရေခတၱရာပ်က္စီးမွ ပုဂံစတည္တာမဟုတ္ေလာက္လို႔ စဥ္းစားမိတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ေထာက္ခံႏိုင္တဲ့တစ္ခ်က္က ပုဂံဟာ တရုတ္မွတ္တမ္းေတြအရ တန္ေပါလို႔ေခၚတဲ့ ပ်ဴ ၃၂ ျမိဳ႕ထဲက တစ္ျမိဳ႕ျဖစ္ေနခဲ့တယ္ (Reference ၇) ။ ပုဂံဟာ ပ်ဴျမိဳ႕တစ္ခု သို႔မဟုတ္ မဟာမိတ္အေနအထားနဲ႔ရွိေနခဲ့ရင္ နန္ေက်ာင္လူမ်ိုးတို႔ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္လို႔ ပ်ဴျမိဳ႕ေတာ္ပ်က္စီးတဲ့ အခ်ိန္မွာ ပုဂံ ကိုေကာ နန္ေက်ာင္လူမ်ိုးမတိုက္ခိုက္ဘဲ ထားခဲ့လိုက္မယ္လို႔ ထင္စရာမရွိပါ။ ပုဂံကို ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ခဲ့ရင္ေတာ့ သမိုင္းအေထာက္အထားေတြ ပ်က္စီးကုန္ဖို႔ အေတာ္မ်ားပါတယ္။
.
ဒုတိယ စဥ္းစားမိတာက ျမန္မာသကၠရာဇ္ကိုျဖိဳခဲ့တဲ့ ပုပၸားေစာရဟန္းမင္းနန္းတက္ခ်ိန္ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၅၃၆ - ၅၆၂ ၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၆၁၄ - ၆၄၀) မွာ သေရေခတၱရာဟာ စည္ကားေနတဲ့ အခ်ိန္သာျဖစ္တယ္။ အဲဒါသာမွန္ကန္ခဲ့ရင္ ပုဂံသားတို႔ဟာ ပ်ဴတို႔ရဲ႕ စာေပ ယဥ္ေက်းမႈကို ၆ ရာစု ကတဲက ဆက္ခံရရွိခဲ့လိမ့္မယ္။ ျမေစတီေက်ာက္စာေရးခဲ့တဲ့ ၁၁ ရာစုက်မွ ပ်ဴစာနဲ႔ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈဟာ ပုဂံကိုေရာက္လာခဲ့တာမဟုတ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
.
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ေျပာရရင္ ပ်ဴျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြဟာ ျမန္မာတို႔ရဲ႕ ပထမႏိုင္ငံေတာ္ လို႔တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
.
.
References
(၃) Cousins, LS (1996), "The dating of the historical Buddha: a review article", Journal of the Royal Asiatic Society, 3, Indology, 6 (1): 57-63,
(၄) Norman, KR (1997), A Philological Approach to Buddhism (PDF), The Bukkyo Dendo Kyokai Lectures 1994, School of Oriental and African Studies (University of London)
(၅) ဦကုလား (မဟာရာဇဝင္ၾကီး)၊ ပဥၥမအၾကိမ္ (၂၀၀၆)၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၁၉
(၆) မွန္နန္းမဟာရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး၊ ပဥၥမအၾကိမ္ (၂၀၀၃)၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၇၁
(၇) ေဒါက္တာသန္းထြန္း ၂၀၀၅၊ ‘တၵဗ့ံး (ဒြတၱေဘာင္) အရင္အႏွစ္ ၆၀၀ ေက်ာ္က ေက်ာ္ၾကားခဲ့တဲ့ ပ်ဴသူရဲေကာင္း’၊ မိုးဂ်ာနယ္၊ ဧျပီ၊ ၁၅၈-၁၇၄

No comments:

Post a Comment